Jak sprawnie i prawidłowo zorganizować loterię, która będzie wspierała Twoją sprzedaż?

Co to jest Loteria?

Loteria to gra losowa, której wynik zależy od przypadku. Uczestniczy się w niej nieodpłatnie poprzez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze, a podmiot organizujący loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Czy warto organizować loterię?

Zdecydowanie tak. Jest jednym z najbardziej skutecznych mechanizmów promocji sprzedaży. Mamy w swoim portfolio loterie, których wzrosty sprzedaży były aż 3 cyfrowe! Jest pewnym
i skutecznym rozwiązaniem na wzrost sprzedaży pod warunkiem jej właściwego opracowania na podstawie 3 czynników sukcesu loterii Unique One. Loteria stanowi silny bodziec dla konsumenta, dzięki któremu decyduje on o wyborze tej konkretnej marki. Pod wpływem loterii konsumenci kupują nawet produkty, których zakupu w ogóle nie planowali a potem chętniej również sięgają po ten konkretnie produkt w przyszłości. Loterie dla konsumentów zawsze stanowią wartość dodaną i cieszą się ich ogromnym zainteresowaniem głównie dlatego, że można w nich wygrać atrakcyjne nagrody pieniężne lub rzeczowe, a na dodatek nie wymagają dużego zaangażowania. Najczęściej wystarczy dokonanie zakupu i jego zgłoszenie. Udział w nich jest dla konsumentów prosty, szybki i fair.

Czy mechanizm loterii służy tylko do zwiększania sprzedaży?

Nie. Mechanizm loterii można zastosować z sukcesem np. w kampanii społecznej i zmieniać oraz kształtować obywatelską postawę Polaków a więc wpływać na ich zachowania. Spektakularne efekty pokazała Narodowa Loteria Paragonowa, którą mieliśmy okazję organizować na zlecenie Ministerstwa Finansów. Była to największa loteria przeprowadzona w Polsce do tej pory. W loterii wzięło udział kilka milionów Polaków, oddając ponad 136 mln zgłoszeń. Również loteria Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań, którą przeprowadziliśmy dla Głównego Urzędu Statystycznego miała taki społeczny cel.

Mechanizm loterii sprawdził się również w kampanii wizerunkowej. To ciekawe i innowacyjne podejście jest rozwiązaniem dającym marketerom silny powód do komunikowania. Dobrze dobrane nagrody, aspirujące, spójne z marką, cross-partnerzy akcji i motyw przewodni loterii będą budować wizerunek oraz świadomość marki, umacniać go lub zmieniać.

Loterie służą również do spalania punktów w programach lojalnościowych (loteria Żabki i Freshmarketu), zwiększania aktywności uczestników aplikacji mobilnej (loteria Makro Cash&Carry, loteria Rossmann), budowania baz danych, zachęcania do płacenia podatków w danym mieście czy generowania trial’alu.

Jak zorganizować skuteczną loterię?

Umów się z naszym specjalistą Unique One, aby opracować najlepszą i najskuteczniejszą strategię wsparcia sprzedaży dla Twojej marki z zastosowaniem mechanizmu loteryjnego. Nie eksperymentuj – powiemy Ci, co najlepiej zadziała, aby zapewnić sukces sprzedażowy Twojej marce. Jesteśmy organizatorem największych loterii w Polsce. Robiliśmy to tysiące razy. Posiadamy jedne z największych udziałów w rynku loteryjnym. Organizowaliśmy loterię m.in. dla: Ministerstwa Finansów, PKN Orlen, Totalizatora Sportowego, Visa, Nestle, GUS, Play, Rossmann i wielu innych.

Czy loteria jest lepsza od konkursu?

Jeśli loteria jest zaplanowana wg 3 czynników sukcesu promocji Unique One, to możemy liczyć na zdecydowanie większy response rate od uczestników niż w konkursie. Również nasze ponad 20-letnie doświadczenie pokazuje, iż efekty sprzedażowe loterii mogą być lepsze niż konkursu. Loterią łatwiej będzie pozyskać i skłonić do zakupu nowych użytkowników (new users) czy okazjonalnych, nieprzywiązanych do naszej marki (switchers). Czy wobec tego warto organizować konkursy? Sprawdź

Co to jest loteria audioteksowa?

Wśród loterii skierowanych do branży marketingowej wyróżniamy 2 rodzaje: loterię audioteksową i promocyjną.

Jeśli nie mamy czasu albo koszty wdrożenia strony www loterii są zbyt wysokie to możemy wybrać mechanizm SMS i przyjmować zgłoszenia za pomocą bramki. Jeśli zastosujemy wiadomości o podwyższonej opłacie (np. 61 groszy) wtedy mamy do czynienia z loterią audioteksową. Uczestnik płaci za swoje zgłoszenie a my zyskujemy darmową komunikację zwrotną z konsumentem. Możemy potwierdzić jego zgłoszenie i podziękować za wzięcie udziału w loterii. Aby wziąć udział w loterii audioteksowej uczestnik nie musi nabywać ani produktu ani usługi. Może uczestniczyć w niej np. poprzez wysłanie wiadomości SMS. Organizując loterię audioteksową należy pamiętać, że mogą w niej brać udział osoby, które ukończyły 18 lat. Nie ma tego ograniczenia w loterii promocyjnej, w której to już nawet 13 latkowie mogą wysłać swoje zgłoszenia. Uczestnik w loterii promocyjnej nie ponosi żadnych innych kosztów oprócz nabycia promowanego produktu czy usługi.

Loterie Instant Win / e-zdrapki

Stajemy się coraz bardziej niecierpliwi. Oczekujemy natychmiastowego efektu. Chcemy osiągnąć cel w bardzo krótkim czasie. Jako uczestnicy rynku marketingowego mamy także do czynienia z pokoleniem Millenialsów, zwanym również pokoleniem kciuka, które wychowało się na szybkich rezultatach gier mobilnych i oczekuje efektów tu i teraz. Już 18 lat temu w badaniach focusowych widać było zarysowującą się tendencję do preferowania mechanizmów, które dają wynik czy nagrodę od razu. Aktualnie takie właśnie rodzaje promocji są zdecydowanie najbardziej preferowane wśród konsumentów. Skłonność do zakupu produktu czy usługi oferującej akcję marketingową z takim mechanizmem jest większa.

Z mechanizmem Instant Win (natychmiastowa wygrana) mamy do czynienia w sprzedaży promocyjnej typu „buy&get” (np. kup produkt i odbierz gwarantowaną nagrodę) lub w loteriach. Również stosowany przez nas często mechanizm e-zdrapki jest loterią Instant Win.

Dlaczego obecnie jest moda na takie akcje? Czy są one skuteczniejsze? Czy warto za nie więcej zapłacić? Jak reagują na nie konsumenci?

Urządzenie losujące w loterii

Warto jest użyć do losowań w loterii „homologowanego” urządzenia losującego. Jest to duże uwiarygodnienie twojej akcji. Takie urządzenie posiada certyfikat i jest sprawdzone oraz zaplombowane przez jednostkę badającą upoważnioną przez Ministerstwo Finansów do badań technicznych automatów do gier, urządzeń losujących i urządzeń do gier. Urządzenie zapisuje przebieg losowania w pamięci wewnętrznej. W Unique One posiadamy kilka takich urządzeń, które wyłaniają laureatów naszych loterii. Mają one możliwość prezentacji wyników losowania (animacja losowania) na ekrany zewnętrzne, antenę telewizyjną lub do live streamingu na popularne platformy internetowe (YouTube, Facebook, TikTok, Instagram). Jest to doskonałe rozwiązanie, kiedy chcemy przeprowadzić losowania na żywo.

Transmisja losowania na żywo

Posiadamy duże doświadczenie w losowaniach transmitowanych na żywo. Jesteśmy pionierami tego rozwiązania na polskim rynku. Pierwsze losowania odbywały się poprzez transmisje satelitarną (Milionada dla Centrów Handlowych M1) a później przez 18 miesięcy wchodziliśmy na antenę TVP z Narodową Loterią Paragonową Ministerstwa Finansów z wirtualnego studia S3. Obecnie można to zorganizować zdecydowanie taniej wykorzystując do tego platformy umożliwiające streaming on-line. (YouTube, Facebook, TikTok, Instagram). Scenariusz takiego losowania jest dowolny. Od najprostszych rozwiązań z udziałem jednej kamery i greenbox’a a skończywszy na wynajęciu profesjonalnego studia (wirtualnego lub z materialną scenografią) czy montaży video.

 

Loterie w aplikacji mobilnej

Jak połączyć loterie dla konsumentów z istniejącą aplikacją?

Loteria w aplikacji mobilnej jest super rozwiązaniem do aktywacji Twoich użytkowników, narzędziem do ich zaangażowania i pozostania na jednej platformie komunikacyjnej z Twoją marką. Jeśli nie chcesz budować dodatkowej strony do przyjmowania zgłoszeń w loterii lub chcesz promować swoją aplikację mobilną to można zintegrować ją z loterią, którą organizujesz dla swoich klientów czy konsumentów. Wiele sieci handlowych ma swoje aplikacje, z których korzystają miliony Polaków. To jest dobre miejsce i dobra platforma do komunikowania również swoich promocji sprzedaży w postaci loterii czy konkursów. Jako pierwsi w Polsce dokonaliśmy takiej integracji dla sieci Makro Cash&Carry. Nasza ostatnia realizacji loterii w apce (wykorzystująca żyroskop telefonu) zrealizowana dla sieci Rossmann otrzymała nagrodę główną w konkursie efektywnościowym Golden Arrow w kategorii Innowacja Internetowa.

Loteria dla zakładów wzajemnych (bukmacherskich)

Odbiorcy loterii dla gier hazardowych (zakłady wzajemne, gry liczbowe, loterie pieniężne) to specyficzna grupa docelowa różniąca się od odbiorców standardowych loterii promocyjnych. Jako jedyna agencja w Polsce mamy ogromne doświadczenie w pracy właśnie z tą grupą docelową. Od 2005 roku organizowaliśmy loterie promujące gry Lotto (Lotto, Mini Lotto, Keno, MultiMulti, Kaskada itd.) a następnie loterie promocyjne dla zakładów wzajemnych (Fortuna, Superbet). Całość wiedzy na temat tej specyficznej grupy docelowej jest wykładana studentom na Akademii Leona Koźmińskiego na kierunku „Zarządzanie na rynku gier losowych i zakładów sportowych” przez Grzegorza Bondera – Prezesa Unique One.

Przykłady naszych realizacji