Jak zachęcić konsumentów do zabawy i interakcji z marką, a wszystko to z nagrodami dla najbardziej kreatywnych?

Konkursy promocyjne z nagrodami są jedną z form promocji sprzedaży często wykorzystywanych przez marki w celu budowania relacji z konsumentami i/lub zwiększania volumenu sprzedaży. Mechanizm konkursu opiera się na rywalizacji między uczestnikami akcji promocyjnej. Nagrody w konkursie wygrywa uczestnik, którego zgłoszenie jest najbardziej kreatywne, najładniejsze, najszybsze, najlepiej wykonane lub ten uczestnik, który wykazał się najwyższą sprawnością w określonym czasie lub najlepszą wiedzą. Komisja konkursowa na podstawie przygotowanego regulaminu wyłania najlepsze prace.

Czy organizacja konkursu z nagrodami jest dobrym narzędziem zwiększania sprzedaży?

Tak i nie. Nie dla wszystkich marek jest to właściwe narzędzie. Są grupy docelowe lubiące mechanizmy, które mocno angażują konsumenta. Jeśli mechanizm konkursu z nagrodami jest właściwe opracowany, to wprowadza konsumenta w świat marki, buduje interakcje między nim a marką oraz powoduje, iż spędza on z marką dużą ilość czasu. Są jednak grupy celowe, które z założenia odrzucają takie mechanizmy i nie biorą udziału w konkursach. Na focus grupach często słyszymy stwierdzenia: „ja nie jestem kreatywny, to nie dla mnie”, „nie chce mi się, to wymaga dużego zaangażowania”, „mnie i tak nie wybiorą”, „nie mam na to czasu”. Przed wdrożeniem konkursu należy dokładnie zbadać, czy twoja grupa docelowa akceptuje tego typu mechanizmy. W ciągu ponad 20 lat doświadczeń mamy zidentyfikowane grupy docelowe, wiemy które chętnie wezmą udział w konkursie i odwzajemnią się zwiększonymi zakupami, a które z automatu je odrzucą, przez co budżet na tę akcję będzie stracony.

Jeśli konkurs z nagrodami może nie zwiększyć mojej sprzedaży, to czy warto brać go pod uwagę?

Jeśli twoim celem jest zaangażowanie „heavy userów” twojej marki lub masz specyficzną grupę docelową lubiącą konkursy a pomysł kreatywny wspiera wizerunek marki, angażuje i buduje relację z marką, to zdecydowanie warto rozważyć takie narzędzie. Dobrze zaprojektowane konkursy promocyjne z nagrodami potrafią dwucyfrowo zwiększyć twoją sprzedaż. Jednak gdy chcesz pozyskać „switchers’ów” lub konsumentów konkurencji, targetować bardzo szeroko swoich „userów”, przez co zachęcić do zakupu zdecydowanie większą ilość konsumentów, pomyśl o loterii promocyjnej albo loterii audioteksowej.

Przykłady naszych realizacji